16 de febrero de 2022

PER LLEVANT I PER PONENT TOT ES BONIC A MOIXENT (13): VÈRTEXS GEODÉSICS DE MOIXENT

Ja fa uns anys que esta secció no habiem escrit res pero aixó no lleva a que no hem visitat llocs tant bonics del nostre poble.
Una de les noticies d’aquesta secció era el Pedregal que solem anar molt a sovint, i ahí propet hi ha un vèrtex geodèsic, que es una construcció que serveix per a referenciar exactament una possició geográfica, que s’utlitzen en l’elaboració de mapes topogràfics tant nacional com regional.
Vam poder trobar en la web de “Xarxa d'Infraestructures geodèsiques” buscant el nom del poble que tenim ací 5 vèrtex geodèsics i els campaners Felipe i Sergio Garcia ens vam proposar visitar-los amb l'ajuda de les aplicacions: maps i wikiloc

Xocolater: el dimarts dia 18 de gener ens vam proposar pujar al massís del Xocolater, comencem la ruta caminant per la carretera que porta al Bosquet, agafant el desvió cap a la Ganaderia Hermanos Cali, i prop de la casa el Collao, pugem una senda. A mesura que anàvem pujant, s'apreciava la Vall de les Alcusses, la Solana, fins i tot la urbanització de Cumbres de València i el Caroig. Ja prop del massís i guiats per les aplicacions trobarem el vèrtex geodèsic envoltat de pins a 774 m. La microrreserva de flora te una superficie de 20 hectàrees.  La baixada la realitzem pel mateix lloc.

Viudo: el dimecres 26 de gener vam agafar el cotxe per la carretera de les alcusses, i aparcarem el cotxe a la Casa Rabosa i caminant vam ser fins al Alted del Viudo. Vordejant un bancal, pujarem a una lleu lloma i trobem el vèrtex situat a 591 metres.

Marco i els Palacios: I finalment ens vam proposar realitzar els dos vèrtexs geodèsics el mateix dia. Va ser el dissabte 29. Eixirem amb el cotxe de Moixent direcció a Navalón i en km 10 a la dreta aparcarem el cotxe, a l’altre costat están les cases de Marco, i pujarem camp a través buscant la zona més alta de la lloma que és quasi plana es troba el vèrtex geodèsic 832 metres. Ja dalt vam vorer un cami millor per a baixar i una volta dins del cotxe ens traslladarem per la mateixa carretera fins al quilómetre 11 entrant per un camí que l'indica “escudero” fins a l'encreuament amb indicadors de “Maja Fria, Iñesta, Escudero”. D'ací fins al nostre destí vam anar caminant en direcció oest cap a la casa Escudero, passarem prop de la Casa Iñesta, Chortal, casa la vila baixarem camp a través un barranc sec i fins vorer una senda que ens va eixir fins a arribar a la muntanya.  Ja dalt vam buscar el vèrtex a 829 amb una vistes aprofitant un cel ras,  el terme de Moixent, (2a foto d'aquesta publicació), la Font de la Figuera, el Caroig, la cima del Benicadell, l’alt de la Creu, . El retorn si que trobem un camí millor sense haver de “inventar-nos” un camí per a creuar el barranc.