30 de julio de 2017

ARTICLE DE L'ASSOCIACIÓ CAMPANERS DE MOIXENT, PUBLICAT EN EL LLIBRE DE FESTES PATRONALS 2017

Campaners de Moixent i la "XXII trobada"

Associació Campaners de Moixent.

En el llibre de festes Patronals de l’any passat, anunciàvem la “XXII Trobada de Campaners Valencians” que va tindre lloc a Moixent.  Un repte important per a nosaltres jóves Campaners de Moixent, que enguany complim el 10 aniversari.  Ara compartim amb vosaltres la satisfacció i l’alegria pel feliç desenrotllament de dita Trobada.

Se va celebrar el dissabte 15 d’octubre de 2016, durant tot el mati i part de la vesprada.  Van participar campaners procedents de: Albaida, Alberic, Algemesi, Atzeneta de’Albaida, Benirredrà, Catedral de València, barri de Campanar de València, Campaners de l’Horta, L’Alqueria de la Comtessa, Llauri, Massanassa, Ontinyent, Quesa, de la provincia de Castello (Eslida i Vil·lareal), Vicent Tomás de la Empresa Electrorecamp S.L, i un jove de Fuente el Saz (Madrid), sent uns 70 campaners i campaneres aproximament entre majors, joves i xiquets.

Campaners de Moixent i les Autoritats (Alcalde i Regidor de Cultura) vam acollir i saludar en la Plaça Major, mentres alguns miraven l’antiga maquinaria del rellotge que està en l’Ajuntament.  Es vam desplaçar al Saló Parroquial on va tindre lloc la reunió en què cada Associació va exposar les seues inquietuds i novetats.  Seguidament es va pasar el protagonisme a les campanes, tant en els dos campanars-mòbils que van vindre procedents de l’Alqueria de la Comtessa i d’Ontinyent com en la Torre Campanar.

Els dos campanars-mobils primer van realitzar una volta pel passeig Pare Moreno mentres voltejaven les campanes.  Després per orde alfabètic cada Associació va interpretar un toc peculiar del seu poble, resultant un concert peculiar.  Aprofitant el silenci de les campanes del campanar, en el temps en què un grup baixava i pujava altre grup a la sala de les campanes, sonaven les campanes dels dos campanars-mòbils que estaben instal·lats en la Plaça de l’Església.

Compartirem el dinar en un restaurant de la localitat i per a completar el dia van visitar el Museu Pare Moreno.  Els vam mostrar i explicar el que allí es troba exposat i així proposar-los amb més extensió la figura i el significat per a nosaltres del Venerable Pare Moreno i del qual els haviem fet una entrega d’una nova edició de l’Associació titulada “Las Campanes en un escrito del Padre Moreno”.  Acaba la visita al Museu Pare Moreno vam pujar al Calvari i visitar l’Ermita del Santíssim Crist del Mont Calvari mentres voltejava la campana més antiga de Moixent dedicada als Sants de la Pedra datada en 1704.  Van veure les imatges que están especialmente la del Santíssim Crist (imatge que complia el passat any el 75 aniversari).  Acabada la visita van veure panoràmiques del nostre poble i part de la Comarca des del el fenomenal paratge del calvari. Al finalitzar la visita ens depedirem agraïnt-nos el dia magnífic que els haviem preparat.

Aprofitem esta oportunitat per a anunciar-vos que enguany, 2017, la campana Sancti Petre-Isidore Agricolae et Antoni, (és a dir: Sant Pere, Isidre Llaurador, Antoni), la més antiga del campanar i la segona més antiga de Moixent, complix els 225 anys i que continua complint la seua funció després de estar de 1998 a 2006 en silenci per clevill.
Es va fundir l’any 1792, sent el seu fonedor Ramón Roses i Domingo Tormo.  El seu pes aproximat es de 296 kg. Es llig l’inscripció “SANCTI PETRE ISIDORI AGRICOLAE ET ANTONI ORATE PRO NOBIS / A EXPENSAS DEL COMUN REINANDO D.CARLOS IV RAIMUNDUS ROSES / ET TORMO ME FECIT ANO 1792 /”.  També té gravats una Creu i l’escut de Moixent.  Estaba ubicada en l’anterior Ajuntament fins l’any 1889 en que es va fer donació a l’Església Parroquial recentment construida (junt amb altra campana i un rellotge que es deconeix on están).
Està mirant al Calvari es distingeix pel seu so nítid i brillant, la pots sentir en cada toc de quart, en el repic festiu junt amb Santes Relíquies, així com en el recentment recuperat toc d’Ànimes a les 21hs.
També vos avancem que el pròxim any la campana Sant Pere Apòstol, la més gran de Moixent i la 5ª més gran de la Comarca complirà els 75 anys.

Enguany es complix el X Aniversari de la nostra Associació, ja que en 2007 després de la restauració de les campanes vam recuperar el toc manual de campanes concretament el dia 7 de maig i ens vam constituir com a Associació Cultural.  Amb este motiu, en el Museu Pare Moreno hem preparat una exposició fotográfica d’alguns moments d’estos 10 anys.  Per a poder-la visitar estarà indicat en la nostra web (http://campanersmoixent.blogspot.com.es), i en el facebook de Campaners de Moixent.

Els membres de l’Associació Campaners de Moixent que ens preparem per al ric conjunt de repics i voltejos que configuren estos dies de festes Patronals, i la Visita Guiada al Campanar del dia 21 al 25 d’agost, vos desitgem que disfruteu feliçment de les festes Patronals que ens disposem a celebrar, en honor al Santíssim Crist del Monte Calvari i a les Santes Relíquies.