12 de noviembre de 2025

TOCS TRADICIONALS DE CAMPANES DE MOIXENT: VIÀTIC

En el article de la Associació Campaners de Moixent, en el Llibre de Festes Patronals 2009, la nostra segon participació en un Llibre,  titulat “Tocs Tradicionals de Moixent” p.66 i 69 ja mencionavem la relació de tocs en la parròquia, a mode de Consueta, que haviem conseguit preguntant a persones majors del poble i també investigant en l’Arxiu Parroquial de Moixent.  En dita relació mencionavem un toc de Combregars pero no teniem noticia de que haguera un toc de “Viàtic”.

En els nostres Estatuts en l’Article 4, indica: “Fines 1- Recuperación de los toques tradicionales de Campanas, tanto en Moixent, como en la Comarca de “La Costera”  3.Investigar y catalogar todo lo relacionado con las campanas y su uso en nuestra Comarca tanto en Iglesias Parroquiales, como Ermitas y Capillas.  4-  Dar a conocer los toques y los resultados de la investigación.     Art.5 Actividades  1-Editar publicaciones sobre las actuaciones y los toques.  3- Publicar las investigaciones en medios escritos, internetc etc”.

El dijous 31 de juliol d’enguany 2025,  el campaner de la Catedral de Valencia Pau Sarrió Andrés, en la seua tasca d’investigació, ens va informar a l’Associació Campaners de Moixent, d’una troballa en l’Arxiu Diocesà de Valencia referida al mencionat toc de Viàtic entre altres tocs e informacions.  Anotació firmada el 1 de juny de 1956 sobre un toc que desconeixiem.

Eixa troballa consta en un volum titulat “Encuesta sobre tradiciones y buenas costumbres de la Diocesis de Valencia”  Arciprestazgo de Chiva.  Enguera  VI  Hist.  Ecl. 355, Encuesta realizada  por D.Jose Pellicer Valero Cura y Federico Granero Bellver, vecino fecha 1-junio 1956.  Moixent comprén  les pàgines 181 a la 201v. 

Rebuda eixa informació, que agraïm molt a Pau Sarrió, demanarem cita per a visitar este Arxiu Diocesà i ens personarem allí Campaners de Moixent el dia 17 de setembre de 2025, per veure si podíem completar nosaltres amb mes detall eixa informació, i potser unes altres de l'enquesta referida a Moixent.

Sobre el toc de Viàtic es menciona en l'apartat “Acontecimientos familiares” p.186v. Esta redactat a mode entrevista, en la qual hi ha pregunta i resposta:
Pregunta:   Viático. Toque o señal y oraciones de los fieles al oírla:
Respuesta: Cinco campanadas – Suelen decir “Donali lo que mes li convinga” y rezan un Padre Nuestro
P: Acompañamiento (personas, luces, etc.): 
R: Van solamente hombres con velas encendidas.  En la casa del enfermo se hallan las mujeres con velas encendidas
P:Honores en el transito:
R: todos se arrodillan a bastante distancia.
P: Honores en casa del enfermo:
R: Salen a recibir al Señor cuatro hombres de la casa del enfermo.  Cuando se va el Señor, las mujeres rezan la estación al Santísimo
P.: Conducta de los fieles, amigos, etc.
R: Acompañan el Viatico “

Gràcies a esta informació coneixem millor este toc que consistix en: cinc campanes distanciades i es tocarien a l’eixida del Santíssim de l’Església, i, potser, en a l’entrada –si bé en el document no especifica res per a l’entrada ni les característiques especifíques del toc.

A la llum d'esta informació comprovem el que en la nostra publicació en el article que hem mencionat al inici d'este escrit del Llibre de Festes Patronals 2009 és inexacta, perquè la informació que havíem rebut de part de José Cardos Granero en una entrevista que vam tindre amb ell el dia 29 de novembre de 2008 (Associació Campaners de Moixent, Anuari 2007-2008,  nº1,  p.25, publicat en l'anterior web el dia 7 de gener de 2008), resultava confusa, perquè la manera de procedir portant al Santíssim en forma de Viàtic es projectà sobre la manera de portar la Comunió el dia de Combregar d'Impedits el dia de Sant Vicent Ferrer, i viceversa, quan es tracta de dos maneres de rebre la Comunió: el Viàtic, s'entén que un cristià per la seua malaltia arribava a una etapa de gravetat i si era perill de mort, perquè el malalt rebera la fortalesa de Crist; però en el Combregar d'Impedits, és la Comunió Pasqual, i com el seu nom indica per a impedits, malalts, que no havien pogut combregar per “Pasqua de Resurrecció” com indica 3er Manament de l'Església. I també al revés: els tocs de Combregar d’Impedits es confundía i el recibiment del Santíssim.

José Cardos ens va indicar que: Quant és portaven els últims sagraments als malalts, al eixir del Temple Parroquial es voltejava la campana “Combregars” i per al dia de Sant Vicent Ferrer la dita campana avisava per a començar la processó i durant la processó també es voltejava, en el trajecte de la processó l’escolà, anava fen sonar una campaneta de ma”.

Es més probable que en el cas del Viàtic, que no es voltejara des de la sala de les campanes, si no que es repicara des de base del campanar, tal i com diu la “Enquesta” i com es comentà Pau Sarrió, a més per als tocs de viàtic resultaría una despesa económica, pero si, el dia de Sant Vicent Ferrer en la processó de Combregar d'Impedits, la campana d’entonces “mitjana” que desconegem la dedicació, anomenada “Combregars” (que estava ubicada on esta actualment la campana Santa María Mare de Déu".  Si complia la funció de voltejar,  a més de la campaneta de mà que feia sonar el escolà tant en el Vàtic com en la processó de Combregar d'Impedits.

Segons testimoniatge presencial que participa en estos actes (Enrique Camarasa Navalón) segons ens ha informat el dia 7 d'agost de 2025: s'avisava al sacerdot per a reconfortar al malalt amb els sagraments propis per a eixe estat de gravetat: a vegades confessió, unció de malalts, Viàtic o comunió. el Sacerdot li ho deia al Sagrista o escolans perquè realitzaren el toc i així avisar a tota la població,  així poder a través de l'oració acompanyar al moribund o moribunda que havia format part de l'Església que estava en el ultims moments de la seua vida i resar pel fins i tot acompanyant amb la seua presència física. S'organitzava la processó amb una certa solemnitat, els escolans anaven davant del Sacerdot que anava revestit amb capa pluvial i  “paño de hombros”, eixia de l'Església i durant tot el recorregut que realitzava a amb el Senyor en mans, en tots els carrers eixien amb un ciri encés, “cresol”, tant en anar com en tornar a la Parròquia, i les persones es descobrien el cap. Un escolà anava amb una campaneta de mà fent-la sonar i un altre davant portant el “Farol per a Viàtic”. Es deixà de fer d'esta manera en l'època de D.José Pellicer.

En la mateixa  “Encuesta sobre tradiciones y buenas costumbres de la Diócesis de Valencia” fa referencia també al Toc de Tronada”  p.199v, en l’apartat “Sucesos Memorables”.
“P.Tormentas. 
R. Hay un toque especial de campanas; al mismo tiempo que descubren las Santas Reliquias y la Parroquial permanece abierta; pero rara vez acuden al Templo.  Rezan desde casa”.

Eixe testimoni corrobora així el que apareix anotat en l'Agenda Parroquial de Moixent de l'any 1944, concretament el dia 4 de juny, i que descobrim el 26 de maig de 2014: “Tormenta Cuando hay tormenta, se descubren las Santas Reliquias y se tocan las Campanas tres campanadas de cada campana (la gorda no)".  Toc que es repetiría continuament durant uns minuts.

Pero segons  la mencionada entrevista el 29-11-2008 en José Cardos ens  va comentar  “Quan hi havia una tronada molt forta, i amb la intenció de allunyar la tronada  i granis, amb la campana Sant Pere Apòstol es realitzaven varies batallades mes lentes que el toc de foc.

El toc de tronada, també ens va comentar Pau Sarrió la  tendencia per confrondre el toc de foc, pero sens dubte, es el que cal pendre com a fiable y que cuadra con la Agenda Parroquial.

Aprofitem per a oferir anotacions interessants que fan menció a les campanes y la "sarpasa" en la “Encuesta sobre tradiciones y buenas costumbres de la Diocesis de Valencia”
"Apartat: I.Familia A.Hogar  p.184
P:Otras devociones:
R: muy general cuando hay tormenta rezar el trisagio de la Santísima Trinidad.  El rezo de almas cuando toca la campana ya anochecido.

Apartat: C. Acontecimientos Familiares. 
Extremaunción  p.186v
P: Toque o señal, y oraciones de los fieles al oírla. 
R: Generalmente se da junto con el Viatico.  Si es un caso urgente, no hay ninguna señal.

7.Muerte p.187 
P:Toque o señal según el difunto y sufragios de quienes lo oyen:
R: Suele hacerse señal a los toques del Ave Maria,  distinguiendo si es hombre o mujer y según clase de arancel que se pide.  Los fieles rezan un Padre nuestro con el “Requiescat in pace”
P:Velatorio de los niños (“albat” (prácticas)
R: Acompañamiento a los familiares  en el dolor y suelen decir “A Deu siga oferit el anchel”

8.Entierro p. 187
P:Toque o señal, y sufragios de quienes la oyen. 
R:Suelen darse los tres toques y durante el entierro según clase.

Apartat: Semana Santa  p.195v 
P:Martes Santo
R: Este dia sale la “sarpasa” o el “repiquete” y recorre medio pueblo.  Es curioso ver a todas las mujeres a la puerta de casa de pie y con la escoba en la mano, debido a que todos los niños del pueblo tienen su “maseta” y dan en las puertas de las casas; y a pesar de que el sacerdote les amonesta y el aguacil les amenaza, lo tienen tan arraigado, que dan en las puertas.  Todas las casas tienen una mesa preparada con sal y agua, que los acolitos cambian por lo mismo que llevan bendecido.  Una mayoría dan huevos o metalico. 

P:Miercoles Santo
R: Se bendice el otro medio pueblo.  El sacerdote va con roquete y estola blanca, llevando en una mano un crucifijo, que da a besar a todos, y el hisopo para bendecir las cosas.  Los habitantes reciben al Señor de rodillas en el portal de la casa.  Los acolitos entran y salen para hacer el cambio y recoger los obsequios".

Agraïm a Pau el haver-nos compartit eixa informació que ve a enriquir el nostre coneixement de tocs de Campanes tradicionals moixentins. 

Próximament anirem gravant els tocs de viatic i de tronada per tindre’ls també registrats en arxiu sonor, el toc de Viàtic hem pensat realitzar-ho amb la campana “Sagrat Cor de Jesús-Santíssim Sagrament” per estar dedicada a la Eucaristia, tingent en compte la Campana “Combregars” que complia eixa funció del toc, des de 1974, ja no esta en el campanar.

I el de tronada amb les campanes “Sagrat Cor de Jesús-Santíssim Sagrament”, “Santes Relíquies” i Sant Pere Isidre Llaurador Antoni”, ja que en el conjunt actual, sols contínua la campana “Sant Pere Isidre Llaurador-Antoni”, les altres dos són noves, recordant que la de ”Albats” i “Combregars” que també intervenien en eixe toc de Tronada estaven agrietades i van desapareixer en la mecanització de 1974, i també evitar confundir amb un toc de difunts.